Av: Olav Pekeberg, 12. oktober. 2020
Sammenligning av Amazon Tyskland mot norske nettbutikker og byggevarekjeder
Som en forberedelse på Amazon sitt inntog i Skandinavia har vi gjort en målrettet prissammenligning for el-verktøy. Vi har plukket ut de 50 mest populære el-verktøyene på www.plankepriser.no og sammenlignet prisen mot Amazon sin nettbutikk i Tyskland. Det er naturligvis to ulike markeder og ikke en perfekt sammenligning, men det gir en pekepinn på hvilket prisnivå Amazon kan komme til å operere med i Skandinavia. Vi har valgt å sammenligne prisene mot Amazon Tyskaland, fordi denne butikken geografisk er nærmest Skandinavia. Man kan anta at Amazon får høyere driftskostander (hovedkontor og distribusjon) i Skandinavia enn i Tyskland, men produktene kommer fra samme leverandører og det er ingen grunn til å tro at Amazon får noe dårligere innkjøpsbetingelser her enn andre steder.
Amazon er billigst på 29 av 50 produkter
For 29 av de 50 el-verktøyene vi har sjekket prisene på er Amazon billigere enn noen norsk tilbyder. Det er verdt å merke seg at Amazon virker å kjøre en differensiert prisstrategi. For en del produkter ligger de midt på treet mot norske priser, mens i de fleste tilfellene hvor de er billigst er prisene også vesentlig lavere enn i Norge. Fra dette kan vi anta at Amazon jobber aktivt med prising, og setter prisen basert på hva markedet er villig til å betale heller enn en kost-pluss prising i forhold til innkjøpspris.
Hvordan møte konkurransen fra Amazon?
De fleste anerkjenner Amazon som en tøff konkurrent. Her er våre tre forslag til hvordan byggevarehandelen i Norge kan møte den.
Forhandle med leverandører 📉 Amazon har stor makt overfor leverandørene sine, med enorme internasjonale volumer. Og de er nådeløse i jakten på lavere priser. Det betyr at de som konkurrerer med Amazon også må sette seg ned med de samme leverandørene og sørge for bedre betingelser. På lang sikt er heller ikke leverandørene tjent med å forholde seg til en stadig mer dominerende aktør, slik som Amazon er. Det betyr at det også er i leverandørenes interesse at alle kan konkurrere på like vilkår.
Øke konkurransen på "netthandelsvarer" 🛒 Som vi så på i forrige artikkel om Amazon og byggevarer er Amazon først og fremst en konkurrent innen verktøy (både el- og håndverktøy), malerutstyr, festemidler, elektroutstyr, VVS-utstyr og boligrelatert "isenkram". Det betyr at det største prispresset fremover vil komme i disse kategoriene. Et fornuftig mottrekk mot Amazon kan da være å spisse prisene i disse kategoriene.
Aktiv prising 📐 En vanlig prismodell er kost-pluss, med et fast påslag på egne innkjøpspriser. Dette er en rask og enkel måte å sette priser på, men det er også den eneste fordelen med denne metoden. I realiteten har man da outsourcet prisingen til egne leverandører, og de sitter enda et hakk vekk fra kundene. Prisen man kan oppnå er mye mer avhengig av hva markedet er villig til å betale enn hva leverandørene er villige til å selge for. Moderne og fremoverlente aktører utnytter dette til fulle. Med økt digitalisering og netthandel er det både viktigere og enklere å treffe riktig på pris ved hjelp av avanserte prisverktøyer. De som ønsker å ta opp kampen mot Amazon bør ha dette høyt på agendaen fremover.
Prissammenligning for topp 50 el-verktøy
Nedenfor ser vi en prissammenligning for de 50 mest populære el-verktøyene på www.plankepriser.no. Prisene til norske byggevarekjeder og nettbutikker er representert med små sorte kuler, og det grå feltet viser prisbåndet som eksisterer i Norge. Amazon sin pris er indikert med logoen til Amazon. I tilfeller hvor Amazon er billigere enn noen tilbyder i Norge er det en rød stiplet strek ned fra den laveste prisen i Norge.
Prisene til Amazon er regnet om fra EUR til NOK med vekslingskurs 10,87 og justert opp fra 17% til 25% moms. Klikk på produktnavnet for å se aktuelle priser i Norge. Trykk på logoen til Amazon for å se produktet hos Amazon Tyskland. Prisene nedenfor er statiske og ble hentet inn 7. oktober 2020. Det betyr at du kan finne avvik mot prisbildet i dag.
Motta nyhetsbrev fra Plankepriser
Plankepriser sitt nyhetsbrev er for deg som ønsker innsikt om byggevarebransjen i Norge. Vi analyserer priser, produkter og dagsaktuelle temaer om byggevarer. Det kommer vanligvis ett til to nyhetsbrev i måneden og du kan melde deg av når som helst. Vi deler ikke e-post adressen din med noen andre. Send oss en e-post på olav@pekeberg.com så er du med på neste utsendelse